”Tämä on muuten oikein mukavaa aluetta, mutta tuohon
naapurissa olevaan arabikylään ei pidä mennä. Siellä heitetään ensin kivellä ja
kysytään vasta sitten, oletko juutalainen. Sinne eivät mene edes ambulanssit
tai paloautot ja poliisitkin vain isommalla joukolla. Se on koko Jerusalemin
pahin terroristipesäke.” Tämän ja paljon muuta olemme saaneet kuulla
naapurikylästämme. Ja silti huomasin istuvani siellä Miehen, herrojen ja
muutaman sukulaisen kanssa eräässä arabiperheessä päivällisellä. Herra viisi
vee nukkui tyytyväisenä sohvalla herra seitsemän veen katsellessa perheen
lasten kanssa piirrettyjä. Ja herra kolme vee leikki onnellisena uusilla
leluilla arabityttöjen ihailevista katseista nauttien. Miehet istuivat
ruokapöydän ääressä kahvia hörppimässä ja kävivät tutustumiskeskustelua
hepreaksi(!) meidän naisten katsellessa perhekuvia ja puhuessa kulttuurieroista
avioitumisiässä.
Talon Mies on syksyn ja talven mittaan tutustunut
lähikauppamme myyjään ”Suhaan”. Suha on sosiaalinen ja puhelias, kuten Mieskin,
ja kun kumpikaan ei puhu hepreaa tai englantia äidinkielenään keskustelu pysyy
tarpeeksi yksinkertaisena. Kun Suha kuuli, että meillä on sukulaisia Suomesta
vierailulla, hän kutsui koko porukan kotiinsa päivälliselle - näkemään aitoa
arabikulttuuria. Keskusteluissa vain unohtui mainita kylän nimi, joten
huomasimme yllätykseksemme päätyvämme juuri sinne, minne meidän ei missään
nimessä pitänyt päätyä: Pahamaineiseen naapurikylään.
Siellä me sitten istuimme ja keskustelimme
englanti-heprea-arabia-suomi –sekoituksella. Kuulimme, millaista on tavallisten
ihmisten elämä kylässä, joka on leimattu terroristipesäkkeeksi. Miten samana
aamuna lapset eivät olleet päässeet kouluun, kun poliisit olivat laittaneet
tiesulut. Miten elämä on muuttunut kylässä vuosikymmenien aikana, kun väkeä on
muuttanut lisää muualta palestiinalaisalueilta; islam on muuttunut radikaalimmaksi;
nuoriso turhautuu, kun omassa kylässä ei ole työtä; lapsia ei uskalla laittaa
oman kylän kouluun, etteivät hekin päätyisi heittelemään poliisiautoja kivillä;
Israelin valtiolle ja Jerusalemin kaupungille maksettavat verot ovat kovat,
mutta silti katujen päällyste on enää muisto vain… Suhan toive oli sama, kuin
varmaan jokaisella äidillä maasta riippumatta: Kunpa lapsilla olisi hieman
helpompaa. Kunpa heillä olisi mahdollisuus opiskella mahdollisimman pitkälle ja
saada aikanaan kunnon työpaikat. Ja kunpa he pysyisivät erossa ääriryhmistä,
eivät oppisi vihaamaan, vaan voisivat olla osa konfliktin ratkaisua.
Suha tunnusti avoimesti, ettei heidän kylänsä huono maine
ole tuulesta temmattu. Hänellä on myös juutalaisia ystäviä, mutta hän kertoi,
ettei uskalla kaikkina aikoina kutsua heitä kotiinsa. Ja silloinkin kun kutsuu,
hän käy noutamassa heidät kylän ulkopuolelta. Meitäkin hän neuvoi välttämään
kylää, ellemme ole liikkeellä jonkun kyläläisen kanssa. Samalla hän harmitteli
tilannetta ja sitä, miten pieni ääriryhmä pystyy aiheuttamaan niin paljon
hankaluuksia koko kylälle. Hän kertoi, että kyläläisten pahin pelko on se, että
jossain vaiheessa Israelin viranomaiset kyllästyvät kylän ääriaineksen
aiheuttamiin hankaluuksiin ja kylän ympärille rakennetaan turvamuuri. Muuri
hankaloittaisi huomattavasti ihmisten elämää, liikkumista ja työssä käymistä.
Tuntematonta on helppo pelätä. Ennakkoluulot syntyvät usein
vieraudesta. On helppoa vihata sellaista, mitä ei tunne. On paljon helpompaa
leimata kaikki juutalaiset sionsti-imperialisteiksi ja arabit uskonkiihkoisiksi
terroristeiksi, jos ei tunne ketään henkilökohtaisesti. Kuitenkin kummallakin
puolella suurin osa ihmisistä toivoo rauhaa. He tahtoisivat elää rauhallista
elämää, tehdä työtä, kasvattaa lapsiaan, uskoa, toivoa ja rakastaa. Molemmilta
puolilta löytyy kuitenkin kiihkoilijoita, joille viha on rauhaa ja rakkautta
tärkeämpää. Suhan sanoin: ”Kaikki me olemme ihmisiä. Jos tutustuisimme
toisiimme ihmisinä, voisimme ehkä elää yhdessä rauhassa.”
Siunausta teille sinne Israeliin! Hän johdattaa niitä, jotka kulkevat rukoillen! Tälläkin vierailulla on varmaan suuri merkitys.
VastaaPoista